Home Новини Створено фільм про Бердичівську Богородицю

Створено фільм про Бердичівську Богородицю

1905
0
SHARE

Зйомки фільму, присвяченого чудесному образу Матері Божої Бердичівської, закінчилися. Його ініціатором, режисером та сценаристами став доктор політології Юрій Сокальський. Сцени знімали у Польщі та Україні, де вдалося знайти унікальні матеріали і старовинні копії бердичівського образу Мадонни.

Юрій Сокальський, член Головного Правління та Президії Спілки Поляків України і голова “Польського Радіо Бердичів”, депутат міськради. Темою відродження Санктуарію Матері Божої Бердичівської, а також пошуком слідів втраченого чудотворного образу займається вже понад чверть століття. Як відомо, подарований костелу в Бердичеві воєводою київським Янушем Тишкевичем образ Богоматері, який є точною копією образу Богоматері з Базиліки Сніжної Санта-Марія Маджоре у Римі, зник безвісти при загадкових обставинах у 1941 році.

Під час створення фільму автору значну допомогу надавав босий кармеліт о. Павло Ферко OCD, заступник настоятеля бердичівського санктуарію і дослідник історії ікон, який став консультантом із релігієзнавства та сакрального мистецтва. У фільмі вперше представлена багата історія Бердичівської Мадонни та її значення.

Під час усієї поїздки до Польщі, яка відбулась у жовтні минулого року, погода, на щастя та дякуючи Богу була сприятливою. Польська частина кіномаршруту становила біля 4 тис. км, українська – біля тисячі. Щоденно ми долали сотні кілометрів. Проте втома – ніщо у порівнянні з радістю спільної творчої праці під час створення чогось прекрасного.

Перші кадри зробили у монастирі Кармелітів Босих в Перемишлі, що поряд із польсько-українським кордоном. З Перемишлю маршрут привів до Кракова. У колишній столиці Польщі відвідали жіночий та два чоловічі кармелітські монастирі, де віднайшли унікальні книги та стародруки, видані у друкарні, що діяла в бердичівському монастирі у XVII-XVIII ст., а також старовинні копії образу Матері Божої.

У соборі Вавелю, в каплиці св. Трійці, можна переглянути декор склепу з поліхромним зображенням Марії Бердичівської авторства Володимира Тетмайєра (Włodzimierz Tetmajer). Також у Кракові інтерв’ю для фільму надав провінціал Краківської Провінції Кармелітів Босих о. Тадеуш Флорек OCD.

Далі поїхали до Явора, симпатичного містечка біля Бельсько-Бяла. Тут, у храмі Божого Провидіння є копія образу Матері Божої Бердичівської. Отець Павло Ферко разом із настоятелем парафії провів недільну месу. Настоятель храму отець Станіслав Філяпек тепло привітав групу та пригостив смачним обідом з чудовими стравами польської кухні.

Не могли оминути Ченстохову та не побачити образ Матері Божої Ченстоховської, який відвідують десятки тисяч паломників із усього світу. Варто додати, що крім Ченстохови та Острої Брами, Бердичівський санктуарій був одним із трьох найбільших санктуаріїв марійних на теренах давньої Речі Посполитої.

У Лодзі групу гостинно прийняв на нічліг заступник настоятеля кармелітського кляштору Опіки святого Йозефа о. Казімєж Грачик OCD. Завдяки зусиллям монахів у монастирі зберігається копія образу Матері Бердичівської з 1927 року.

Далі був Ліхень. Великий, потужний, прекрасний санктуарій Матері Божої Скорботної, королеви Польщі. Найбільший у Польщі храм і один із найбільших у світі нагадує Базиліку св. Петра у Ватикані. Ми б провели тут значно більше часу, але напружений графік не давав змоги на більш тривале перебування.

Наступним пунктом фільму став Іновроцлав. У гарнізонному костелі св. Варвари і св. Мауриція в головному вівтарі побачили великих розмірів копію ікони Матері Божої Бердичівської, намальованої художником Похвальським з Кракова. Шата Діви Марії покрита тонким шаром червоного золота. Картина обрамлена срібною рамою у стилі рококо. Освячення та розміщення ікони у вівтар відбулось у 1932 році. Нині у костелі триває ремонт, але для нашої команди образ було відкрито.

Нарешті вирушили до величної столиці Польщі – Варшави. Там запланували зробити зйомки в костелі Пресвятої Богородиці Переможної на Кам’янці і в костелі Святої Трійці в Зомбках поблизу Варшави, де знайшли копії образу Матері Божої Бердичівської, а також в Музеї Палацу Короля Яна III у Вілянові, в якому можна побачити хромолітографічний малюнок чудового образу Матері Божої з Бердичева. Палац у Вілянові є одним із небагатьох історичних будівель Варшави, який у незмінному вигляді пережив Другу світову війну.

Бажали також поговорити з віце-міністром Міністерства закордонних справ Республіки Польща Яном Дзедзічакем. Щороку віце-міністр прибуває як паломник до Бердичівської Мадонни, тому він охоче дав інтерв’ю для фільму. Крім того вручив Юрію Сокальському та о. Павлу Ферку іконки Матері Божої Ченстоховської з новими коронами, накладеними з нагоди 300-річчя коронації образу, а членам команди презентував цікаві довідники з історії Польщі.

Інтенсивна робота під час перебування у Варшаві не залишила нам надто вільного часу. Ми провели його відвідуючи Старе Місто, прогулюючись по чарівному бульвару над Віслою та відпочиваючи.

У монастирі Кармелітів Босих на Сольці ми зустрілися з відомим кожному католику з Бердичева о. Тобіашем Зажецьким OCD, який служив у бердичівському костелі, опікуючись його відбудовою та реставрацією.

Ми були у захваті від перебування в Польщі. Оператор Євген Сало (журналіст ТВ Кур’єр Галицький) зняв майже шість годин робочого матеріалу.

В Україні команда вирушила до Радомишля, де в Музеї української домашньої ікони знайшли дві старовинні ікони Матері Божої Бердичівської. У замку ми зняли сценку за участі київського воєводи Януша Тишкевича – у цій ролі виступив Юрій Сокальський – і кармелітів, яким після свого звільнення з турецького полону воєвода на виконання обітниці подарував знаний своїми милостями образ Бердичівської Мадонни. Перед тим Януш Тишкевич заснував у Бердичеві костел і монастир для прибулих до міста кармелітів.

На дуже цікаве відкриття натрапили в селі неподалік Хмільника. У місцевій каплиці є феретрон (переносний релігійний образ у прикрашеної рамі на підставці, свого роду переносний олтарник – прим. А.Г.) із найдавнішим зображенням Матері Божої Бердичівської. Образ у феретроні потребує термінової реставрації. Віднайшли на ньому напис про те, що він подарований родиною… а далі прочитати неможливо.

Є ще багато сенсаційних відкриттів та зустрічей, які чекають глядачів фільму.

Денис Огороднійчук, студент факультету
журналістики Житомирського Державного Університету ім. І. Франк
а, оператор.

P.S. Прем’єра фільму відбулась під час офіційних урочистостей з нагоди XIX Днів Польської культури у Бердичеві 24 червня 2018 року. У залі міського Палацу культури зібралось майже 1000 глядачів! Фільм здобув визнання і високу оцінку глядачів, у тому числі представників дипломатичного корпусу Польщі.

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here