Home Новини У житомирському музеї відкрили унікальну виставку

У житомирському музеї відкрили унікальну виставку

3243
0
SHARE

155-річчя від дня заснування відзначив один із найстаріших музейних закладів України – Житомирський обласний краєзнавчий музей. З цієї нагоди у ньому відкрили унікальну виставку малюнків французького художника-графіка другої половини XIX ст. Карла Сестеро де Лаутерекена.

Цю виставку приурочили водночас ще до двох круглих дат: 100-річчя заснування художнього відділу в музеї та 130-річчя подорожі художника Київською та Волинською губерніями, результатом якої й стали експоновані зображення архітектурних пам’яток і краєвидів Житомира, Коростишева, Станишівки і, що має зацікавити бердичівлян у першу чергу – нашого Бердичева.

Трішки передісторії. Карл Сестеро де Лаутерекен (зустрічається також написання Сестро де Лаутрекен, Сестер-де-Лаутерекен) працював у жанрі документально-архітектурного пейзажу і написав ці картини у 1889 році. З якою саме метою автор малював ці роботи, достеменно невідомо. Співробітники обласного краєзнавчого музею припускають, що художник готував до друку альбом видів історичних місцевостей. Можливо, планував видання художніх листівок-сувенірів. Але на той час почала активно розвиватися фотографія, яка витіснила малюнки з газет, журналів і поштових листівок.

У 1911 році малюнки Бердичева та Житомира у сина Сестеро де Лаутерекена – Вікентія Карловича придбав Музей українського образотворчого мистецтва в Києві. Тривалий час картини зберігались у Державному музеї образотворчого мистецтва УРСР (нині «Національний художній музей України»), у 1958 році представлена серія архітектурних краєвидів надійшла до Житомира як компенсація за волинські ікони, що були вивезені з Житомирського музею в Київ. Але графічні роботи потребували реставрації, тому жодного разу не виставлялися. Лише у 2001 році зображення окремих картин вперше були опубліковані: їх помістив на сторінках своєї книги «Постаті землі Бердичівської: історико-краєзнавчі нариси» (2005) Микола Юхимович Костриця (1942-2014) — президент Товариства дослідників Волині, перший голова Житомирської обласної організації Всеукраїнської спілки краєзнавців. Зображення ці, на жаль, були вкрай низької якості, що не дозволяло побачити окремі деталі на картинах.

Свого часу обласний краєзнавчий музей ініціював відновлення малюнків французького майстра, і впродовж останніх 25 років фахівці Національного науково-дослідного реставраційного центру України працювали над цим. Роботу виконали безкоштовно.

Картини з зображенням Бердичева становлять значний інтерес із краєзнавчої, художньої та історичної точки зору. На них зображено існуючі та втрачені на сьогодні головні архітектурні перлини нашого міста, часом із незвичних ракурсів. Це Успенський собор, Хоральна синагога, костел Святої Варвари, кляштор Босих Кармелітів, Стара синагога. Хоча до цих картин необхідно відноситись більш як до художніх полотен, ніж як документального свідоцтва епохи, оскільки на них присутні (або відсутні) елементи, яких не було (або вони є) в оригіналах. Наприклад, на одній з картин відсутня одна з веж кляштору Босих Кармелітів, на іншій картині умістились католицький костел Святої Варвари та православний Успенський собор, хоча з такого ракурсу останній побачити неможливо, і т.д. Деякі картини містять підпис автора, який чомусь вулицю Білопільську йменує вулицею Київською.

Враховуючи карантинні обмеження відвідати виставку, яка діятиме до 31 січня 2021 року, вдасться небагатьом. То ж пропонуємо нашим читачам переглянути фотографії картин з унікальної виставки.

Анатолій Горобчук.

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here