Home Проекти Постаті землі Бердичівської Тверський Мойше Мордехай

Тверський Мойше Мордехай

767
0
SHARE

Тверський Мойше Мордехай (нар. 1843, Макарів, Київська губ., Російська імперія – пом. 11 січня 1920, Бердичів, Київська губ., УСРР) – рабин із Макарова-Бердичева.


Тверський Мойше Мордехай.

Тверський Мойше Мордехай народився у 1843 році (5604 рік, тут і далі в дужках вказано дати за іудейським календарем), у містечку Макарів Київської губернії (нині селище міського типу, адміністративний центр Макарівського району Київської області). Мойше Мордехай був другим сином рабина Якова Іцхака, який у свою чергу був сином рабина Нахума – засновника Макарівської династії. Рабин Нахум був першим сином святого рабина Мотеле Чернобилера від другої дружини (дочки святого рабина Давида Лейкеса, учня БЕШТа[1], на жаргоні чорнобильських хасидів – “хаміша хумашей Тора”). Саме містечко Макарів у XIX столітті було відоме світу своїми численними євреями-хасидами[2], які складали більшу половину населення містечка, тут проживала династія цадиків Тверських.

Рабин Мойше Мордехай належав до течії Чорнобильського хасидизму. Він одружився на дочці святого рабина Єошуа Роках, другого Белзер Рува (рабин Єошуа Роках, адмур[3] з містечка Бельці).

Згодом Мойше Мордехай Тверський переїхав до Бердичева, де на той час також проживала значна кількість євреїв-хасидів. Серед місцевих євреїв рабин Мойше Тверський став відомий своєю мудрістю. Він неодноразово приїздив разом із синами у містечко Баранівка (нині районний центр Житомирської області) до своїх хасидів. На початку 20 століття влаштував у цьому містечку весілля своєї дочки, куди з’їхались тисячі євреїв та цадики інших хасидських дворів.

Крім дочки у Мойше Мордехая було два сина. Перший син – рабин Цві Арія (на ідиш – Ерш Лейба) з Макарова-Бердичева, нащадок Леві Іцхака Бердичівського. Точна дата народження невідома. Помер 24 травня 1935 року (21 іяра 5695 р.) (за іншими даними – у 1938 році (5698 р.)). Рабин Цві Арія був останнім цадиком у містечку Кам’яний Брід (нині Баранівський район), де місцеві євреї також були прихильниками чорнобильського хасидизму. Відомий як чудотворець, що спеціалізувався на зціленнях. Був одружений на Малці-Двора Хесхель, дочці рабина Йохіль-Хешеля, адмура з Криловець. Похований поряд із батьком у сімейній усипальні.

Другий син рабина Мойше Мордехая – рабин Шмуейл Авраам Аба. Народився у 1885 році (5645 р.) в Макарові, одружився на двоюрідній сестрі (дочці рабина Давида з Києва), переїхав до Вінніпегу (Канада) і помер там 2 червня 1947 року (14 сівана 5707 р.).

Могила Мойше Мордехая Тверського в сімейній усипальні, 2009 р.

Помер Тверський Мойше Мордехай у Бердичеві 11 січня 1920 року (20 тевета 5680 р.). Похований на єврейському кладовищі по вулиці Житомирській у сімейній усипальні, що знаходиться неподалік від усипальні Леві Іцхака Бердичівського. Разом із Мойше Тверським в усипальні покоїться тіло його сина рабина Цві-Арія Тверського (?-1935) та зятя Цві-Арія – рабина Хаїма Каннера (?-1937), сина рабина Іцхака Давида.

Під час Другої світової війни цю усипальню знищили. У 1990-191 рр. нащадок родини Тверських Ісак Каннер відновив усипальню, згодом провів повторну реставрацію. Нині син Ісака Каннера – Юрій Ісакович Каннер проживає в Російській Федерації, очолює Російський єврейський конгрес.

Джерела і література:

Генеалогические изыскания или история родословия. Тверский, Реббе из Макарова: http://www.jewishperson.org/spravkizviluezd/twersky_genealogy/


 

Сімейна усипальня рабинів Тверських на єврейському кладовищі, 2005 р.
Сімейна усипальня рабинів Тверських після ремонту, 2016 р.
Президент Російського єврейського конгресу Юрій Каннер (зліва) біля усипальні своїх пращурів – рабинів Тверських-Каннерів, 2013 р.

[1] БЕШТ – БААЛ-ШЕМ-ТОВ ІСРАЕЛЬ БЕН ЕЛІЕЗЕР (біля 1700-1760) – єврейський мислитель-містик, засновник секти хасидів і найбільший авторитет хасидизму.

[2] Хасидизм (від івр. חסידות‎, хасідут — побожний, благочестивий; прибічник, послідовник) — містичне відгалуження юдаїзму, що виникло на території України у першій половині XVIII століття як опозиція до догматично-обрядового формалізму і рабинської ортодоксії та швидко поширилося Східною Європою. Нині більшість його прибічників проживають у США, Ізраїлі та Британії. Ізраїль бен Еліезер, Баал Шем Тов, уважається засновником хасидизму, а його послідовники розвинули та поширили його вчення.

[3] Адмур — назва керівника хасидів, абревіатура слів: “Адойнєйну, мойрєйну верабєйну” — “господин наш, учитель наш, наш ребе”.

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here