Вул. Низгірецька, 7. Перед центральною прохідною АТП-11856 імені 50-річчя Великого Жовтня в пам’ять про водіїв-ветеранів – працівників АТП – був встановлений пам’ятний знак – автомашина марки ГАЗ-ММ (полуторка).
Автомашина виготовлена у 1944 році, вона дорогами війни дійшла до Праги, де закінчила свій бойовий шлях. Одразу після війни полуторка стала власністю пожежної команди, яка знаходилась на той час у будівлях по вулиці Красіна (нині вулиця Мостова). Згодом її господарем стало міське підприємство комунального господарства. Також багато тонно-кілометрів намотав автомобіль на бердичівському консервному заводі. Тут у неї з’явився водій, який наступні 36 років незмінно сидів за її кермом. Це Баркар Микола Никифорович, ветеран війни та праці, в роки війни – водій 70-ї окремої автороти 147-ї стрілецької Станіславської дивізії.
Автомашина на момент встановлення на постамент була повністю справною завдяки проведеній реставрації, яку після передачі машини від консервного заводу у 1982 році провели працівники АТП. Одним із тих, хто проводив реставрацію, був Володимир Завгородній (фото машини на постаменті з його сімейного архіву представлено нижче). Саме на таких машинах у березні 1944 року почало свою діяльність АТП-11856. Для її працівників ГАЗ-ММ – пам’ять і про тих, хто не повернувся з війни, і гордість ветеранів, які багато років трудилися на таких машинах.
Автомашина брала участь у масових заходах, що проводились у місті – парадах до Дня Перемоги у Великій Вітчизняній війні (9 травня), Жовтневої революції (7 листопада). Також, за спогадами працівників АТП, машина брала участь у зйомках художнього фільму Одеської кіностудії “Сто перший” (1982), які проводились у Бердичеві на території напівзруйнованого кляштору Босих Кармелітів.
На постаменті перед автомашиною знаходилась гранітна дошка з присвятним написом. Напис:
“Автомобиль ГАЗ-ММ
Год выпуска 1938
Грузоподъемность 1,5 т.
Мощность двигателя 45 л.с.
Макс. скорость – 70 км.час.
Автомобиль – ветеран, труженик, воин
Установлен в память о водителях-ветеранах войны и труда”.
Пам’ятний знак демонтували у вересні 2003 року. Після приватизації АТП його нові власники продали автомобіль до приватної колекції. Подальша доля автомашини невідома.
Джерела та література:
Бойко П. Історична “полуторка” // “Радянський шлях”, №22 (13309) від 09.02.1988 р.
Щелепа В. Броневик – не памятник // “Марусія”, №44 (135) від 12.11.2003 р.