Корнфельд Яків Абрамович (нар. 12 лютого 1896, Бердичів, Київська губернія, Російська імперія – пом. 4 червня 1962, Москва, СРСР) – радянський архітектор, архітектурний критик, член-кореспондент Академії архітектури СРСР.
Корнфельд Яків Абрамович народився 12 лютого 1896 року в Бердичеві.
У 1909-1914 роках навчався на архітектурному відділенні Київського художнього училища. По закінченні училища був удостоєний звання архітекторського помічника та вчителя малювання і креслення у середніх навчальних закладах. У 1915 році вступив у Вище художнє училище при Імператорській Академії мистецтв.
У 1924 році Яків Корнфельд навчався у Вищих державних художньо-технічних майстернях (ВХУТЕМАС), у 1925 році став одним з організаторів об’єднання сучасних архітекторів (ОСА).
Архітектурно-проектна діяльність Якова Корнфельда розпочалася в Україні у 20-30-ті роки ХХ століття будівництвом культурно-масових будівель, які домінували у творчості архітектора. Його діяльність ознаменувалась роботами у стилістиці конструктивізму.
У 1927 році Московська Губернська Рада Профспілок створила єдину Клубну програму, якою передбачалось будівництво клубів у Москві та губерніях. Яків Корнфельд тісно співпрацював із профспілками текстильників і за його проектами вони збудували декілька клубів, серед яких Будинки культури в Орєхово-Зуєво та Раменському. У 1929-1933 роках за проектом архітектора зведений клуб будівельників (кіностудія) у Свердловську (нині Єкатеринбург). Згодом у цій же стилістиці збудовано і приміщення Будинку культури ім. Горбунова у Москві – так звану “горбушку” (1929-1938). Це приміщення стало одним з найбільших клубних споруд Москви, що поєднала у собі значний вміст глядацького залу з двома ярусами балконів та пов’язану з ними переходами на рівні другого та третього поверхів клубну частину, більш низьку, яка ніби поєднує своїми крилами монументальний та чітко організований масив будови з пейзажним середовищем.
Згодом Яків Абрамович став автором першого в СРСР кінотеатру на два зали – ім. О. Пушкіна у місті Челябінськ (1937, у співавторстві з Т.Г. Заікіним), декоративне оформлення якого виконано у стилістиці постконструктивізму.
У 1930-і роки Яків Корнфельд став архітектором “Союзкінопроекту”. Він – член-кореспондент Академії архітектури СРСР.
Серед найбільш вагомих зразків архітектурних споруд у стилістиці постконструктивізму в спадщині Якова Корнфельда є конкурсний проект приміщення Свердловського Дому промисловців (1930, співавтори І.Ф. Мілініс, А.І. Афанасьєв); приміщень Будинку культури тракторного заводу у Сталінграді (нині Волгоград) (1940) та Будинку культури ім. Леніна у місті Перм (1940-1960); двозальний кінотеатр ім. О.М. Горького на 600 місць у Магнітогорську (1950) та інші.
Яків Корнфельд проявив себе не лише як архітектор, але й як автор численних публікацій із питань архітектури і містобудування. Він написав ряд праць, які узагальнюють підходи до проектування радянських клубів, палаців культури, театрів, а саме: “Рабочие клубы, дворцы культуры” (1933), “Проекты советского павильона на Парижской Международной выставке” (1937), “Архитектура советского театра на Западе” (1937), “Театры” (1948), “Архитектура Свердловска” (1938) та інші.
Помер Яків Абрамович Корнфельд у Москві 4 червня 1962 року. Похований у колумбарії Донського кладовища.
Джерела і література:
Мартинюк М.В. Долі, пов’язані з Бердичевом: Біографічні нариси про визначних людей міста (біографічний довідник) – Житомир: Вид-во “Волинь”, 2009 – с. 75-78.
Рабочая окраина // Бюллетень архитектуры. 2000. №8.
Токменинова Л. И. Корнфельд Яков Абрамович // Уральская историческая энциклопедия. Екатеринбург. – 1998. С. 277-278.
СОВАРХ, Проект Советская архитектура: http://sovarch.ru/catalog/object/80/